Για χάρη της Αγάπης θυσιάζουμε ακόμα και τα Δικαιώματά μας του Αρχιμανδρίτου π. Αμβροσίου Γκουρβέλου | |
Αδελφοί μου, Βρισκόμαστε σήμερα στην Κυριακή τής Απόκρεω και στην έναρξη τής τρίτης εβδομάδος τού Τριωδίου. Η τρίτη Κυριακή τού Τριωδίου λαμβάνει την ονομασία της από την εντολή τής Εκκλησίας μας, να σταματήσουμε από αύριο να τρώμε κρέας, ώστε με την λευκή νηστεία τής εβδομάδος αυτής, τής Τυρινής όπως την ονομάζουμε, να εισέλθουμε περισσότερο προετοιμασμένοι στην αυστηρή νηστεία τής Μεγάλης Τεσσαρακοστής. | |
Οι Άγιοι Πατέρες όρισαν επίσης την εβδομάδα αυτή να θυμόμαστε το γεγονός τής εξώσεως των Πρωτοπλάστων από τον Παράδεισο. Ο Αδάμ και η Εύα έχασαν τον Παράδεισο λόγω τής παραβάσεως τής εντολής τού Θεού, να μη γευθούν ένα μόνο εκ των πολλών καρπών που άφθονα τούς προσφέρονταν στην Εδέμ. Και εμείς καλούμαστε να γευθούμε από όλα τα αγαθά πλην ενός. Ο Απόστολος Παύλος στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα αναφέρεται στο θέμα τής νηστείας των τροφών λέγοντας ότι: «Βρώμα (δε) ημάς ου παρίστησι τω Θεώ: ούτε γαρ εάν φάγωμεν περισσεύομεν, ούτε εάν μη φάγωμεν υστερούμεθα». Δηλαδή ότι τη θέση μας μπροστά στο Θεό δεν την καθορίζει από μόνο του καί μόνον κάποιο φαγητό, γιατί ούτε με το να φάμε κερδίζουμε πνευματικά τίποτε ούτε με το να μη φάμε χάνουμε». Τα παραπάνω ειπώθηκαν από τον Απόστολο Παύλο σε σχέση με το πρόβλημα των ειδωλοθύτων, των τροφών, συνήθως κρεάτων, που προέρχονταν από θυσίες στα είδωλα και ειδικότερα ως απάντηση στο ερώτημα πού απασχολούσε και σκανδάλιζε πολλούς από τούς τότε χριστιανούς, αν δηλαδή έπρεπε να τρώγονται ή όχι τα ειδωλόθυτα. Ο Απόστολος Παύλος μέσα από το πνεύμα τής εν Χριστώ ελευθερίας τονίζει, ότι για το Θεό αυτό δεν αποτελεί πρόβλημα. Όμως στην συνέχεια υπογραμμίζει, ότι αυτή η ελευθερία, όσων έχουν πλησιάσει πιο πολύ τον Χριστό, όσων έχουν προσεγγίσει περισσότερο το νόημα των θείων εντολών δεν πρέπει να γίνεται πρόσκομμα και σκανδαλισμός για όσους είναι πνευματικά ανώριμοι. Σημειώνει χαρακτηριστικά: «βλέπετε δε μήπως η εξουσία υμών αύτη πρόσκομμα γένηται τοις ασθενούσιν. εάν γαρ τις ίδη σε, τον έχοντα γνώσιν, εν ειδωλείω κατακείμενον, ουχί η συνείδησις αυτού ασθενούς όντος οικοδομηθήσεται εις το τα ειδωλόθυτα εσθίειν; και απολείται ο ασθενών αδελφός επί τη ση γνώσει, δι’ όν Χριστός απέθανεν. Ούτω δε αμαρτάνοντες εις τούς αδελφούς και τύπτοντες αυτών την συνείδησιν ασθενούσαν εις Χριστόν αμαρτάνετε. διόπερ ει βρώμα σκανδαλίζει τον αδελφόν μου, ου μη φάγω κρέας εις τον αιώνα, ίνα μή τον αδελφόν μου σκανδαλίσω». «Προσέχετε μόνο, μήπως το νόμιμο αυτό δικαίωμά σας γίνει εμπόδιο σ’ εκείνους που είναι αδύνατοι στην πίστη. Γιατί, αν ένας, ο οποίος είναι αδύνατος, ιδεί εσένα, που έχεις τη γνώση αυτή, να συμμετέχεις σε τραπέζι ειδωλολατρικού ναού, η συνείδησή του, αφού αυτός είναι αδύνατος, δε θα παρασυρθεί από το παράδειγμά σου και θα παρακινηθεί να φάει με λαθεμένη – λατρευτική αντίληψη το κρέας των ζώων πού έχουν προσφερθεί θυσία στα είδωλα; Kι έτσι, εξαιτίας τής κακής χρήσης τής δικής σου γνώσης, θα χαθεί ο αδύνατος αδελφός, για τον οποίο ο Xριστός πέθανε. Αμαρτάνοντας όμως έτσι έναντι των αδελφών και προξενώντας τραύματα στην συνείδησή τους, πού είναι αδύνατη, έναντι τού Xριστού αμαρτάνετε. Γι’ αυτό, λοιπόν, αν κάποιο φαγητό γίνεται αιτία να σκοντάψει σε θέματα τής πίστης ο αδελφός μου, τότε, όχι, δε θα φάω κρέας ποτέ, για να μην σκανδαλίσω τον αδελφό μου». | |
Αδελφοί μου, θα ήθελα να εστιάσουμε σε δύο σημεία: 1. Στην πνευματική ζωή υπάρχει η έννοια τής θυσίας τού δικαιώματος. Έχουμε δικαιώματα αλλά τα θυσιάζουμε για χάρη τής αγάπης. Στην εποχή μας όλοι μιλούν για δικαιώματα, μάχονται γι’ αυτά και ιδιαίτερα όταν τούς εγγίζουν. Ταυτοχρόνως η φιλαυτία και ο εγωϊσμός θριαμβεύουν στην κοινωνία μας. Τα δικαστήρια δεν προφθάνουν να εκδικάζουν μηνύσεις και πράξεις αντεκδίκησης. Η απομόνωση, η επιθετικότητα, η αδιαφορία για τον πλησίον, ακόμη και για τον φίλο ή για τον συγγενή αυξάνουν δραματικά. Και συ δεν τολμάς, να πεις κάτι. Η απάντηση είναι έτοιμη: «Είναι δικαίωμα μου, δεν έχω κι εγώ δικαιώματα;» Όσο πιο πνευματικά ζει ο άνθρωπος, όσο προσπαθεί να μιμηθεί τον Θεάνθρωπο Χριστό, τόσο εκούσια περιορίζει τα δικαιώματά του και ταυτόχρονα αυξάνει τις υποχρεώσεις του. Φθάνει κάποια στιγμή να θυσιάζει τα πάντα για την αγάπη. Τέτοιοι άνθρωποι θυσίας στερέωσαν οικογένειες, εδραίωσαν Εκκλησίες, ελευθέρωσαν πατρίδες, ευεργέτησαν πολυποίκιλα καί ποικιλότροπα την ανθρωπότητα. 2. Το δεύτερο σημείο που ήθελα να δούμε είναι, ότι οφείλουμε ως μέλη τής Εκκλησίας να εξετάζουμε την συμπεριφορά μας έναντι των συνανθρώπων μας καί ιδιαίτερα όσων λόγω ασθενούς συνείδησης ή έστω και εγωϊστικής προσωπικότητας ή λανθασμένης εικόνος περί των θεμάτων πίστης και ήθους, δυστυχώς σκανδαλίζονται. Για όποιον προκαλεί σκάνδαλο ο Χριστός ομιλεί με πολύ σκληρά λόγια. «Ουαί (αλίμονο) στον άνθρωπο δι’ ου το σκάνδαλον έρχεται». Διότι το σκάνδαλο ταλαιπωρεί την Εκκλησία και χάνονται ψυχές υπέρ ων Χριστός απέθανε. Πολλοί εξ ημών σκανδαλίζουμε με πολλούς τρόπους. Είτε με τα λόγια μας, είτε με την ζωή μας, είτε με την εμφάνισή μας, είτε με τη δειλία μας, είτε με την υποκρισία μας, είτε με την αρνητική παρουσία μας, είτε με την ένοχη απουσία μας και με τόσα άλλα. Δυστυχώς δε δίνουμε σημασία. Δεν το θεωρούμε αμαρτία. Δεν το εξομολογούμαστε καν, ούτε μετανοούμε γι’ αυτό. Και αν κάποιος μάς παρατηρήσει, επιρρίπτουμε την ευθύνη στην ανωριμότητα των άλλων. Όμως αλλιώς μάς διαμηνύει σήμερα στην περικοπή ο Απόστολος Παύλος. Αλλά και η παραβολή τής μελλούσης Κρίσεως, πού διαβάσαμε σήμερα, μάς υπογραμμίζει ότι θα κριθούμε με μέτρο την προς τον πλησίον αγάπη. Χωρίς να φθάσουμε στο άκρο τής υπερευαισθησίας, που οδηγεί σε πνευματική απραξία με το αγχώδες δίλημμα «μη κάνουμε αυτό ή το άλλο, μήπως και μήπως...», σε κάθε περίπτωση οφείλουμε νά βαδίσουμε με διάκριση και με αγάπη. | |
Αδελφοί μου, Στις ημέρες κυριαρχούν τόσο ο υπερτονισμός τών δικαιωμάτων όσο και η προβολή υπαρκτών ή ανυπάρκτων σκανδάλων. Και τα δύο είναι εκφράσεις τής ουσίας όλων των αμαρτιών, τής βάσης τού προπατορικού αμαρτήματος, που είναι ο εγωϊσμός. Ουσιαστικά ζω χωρίς Θεό μόνο για τον εαυτό μου. Η νηστεία τού κρέατος που την εβδομάδα αυτή συνιστάται και καλό είναι να την τηρήσουμε, ας αποτελέσει μία υπόμνηση μετανοίας και αλλαγής τρόπου ζωής. Να σκεφθούμε αυτά τα δύο σημεία που προβάλλονται στο σημερινό αποστολικό ανάγνωσμα και να κατανοήσουμε πόσο θα βοηθήσουν την ζωή μας. Ας μάθουμε να θυσιάζουμε δικαιώματα, ας αναλαμβάνουμε υποχρεώσεις, ας προσέχουμε και ας προλαμβάνουμε τα ποικίλα σκάνδαλα. Ας ζήσουμε για τον Χριστό και για τούς άλλους, τοποθετώντας τους στην πρώτη θέση τής ύπαρξής μας. Και τότε θα καταλάβουμε, ότι ζούμε αυθεντικά και τη δική μας ζωή. Αμήν. | |
| |